مجموعه ی فعالیتهادر مدارس
تجربیات و نکاتی که برای عوامل اجرایی مدارس خصوصا مربیان تربیتی مفید است
هشتم اسفند سالگرد تاسيس نهاد مقدس امور تربيتي گرامي باد

درجاده اي كه دوطرف آن با زمين هاي مستطيلي شكل كرت بندي شده، قدم مي زنيم.هركرت با مرزمشخصي جداشده وروي اين مرزها بابوته هايي ازگل ها تزئين گرديده است . داخل هرقسمت از اين زمين هاكشتزار خاصي قرار دارد،بعضي ها شبدرويونجه زار وبعضي ديگر سبزيجاتي مانند ريحان وتره وجعفري مي باشند، وهمه ي اين ها با عطر خود فضا را پركرده اند.
    ازطرفي وقتي بالاي سرت را نگاه مي كني ، آسمان آبي وصاف چشمت را نوازش مي دهد. به نزديكي تپه مي رسيم ،روي تپه باخاك هاي نرم پوشيده شده وبلندي آن ملايم است. كمي به منظر نگاه مي كنيم .
    كم كم به نزديكي قلم ستان مي رسيم، ،ازيك طرف شكوفه هايي كه هنوز باز نشده اند مثل نگيني سفيد رنگ روي
    شاخه ها در كنار برگ هايي با طراوت وشاداب آفريده شده اندواز طرف ديگر جوانه هايي كه تازه از ساقه هاي كوتاه به رديف توسط باغبان در قلم ستان قرار دارند، منظره دل انگيزي را ايجاد كرده اند.
    با باغبان سلام عليك مي كنيم،وعرض خدا قوت براي او داريم ودر زير سايه باني كه براي استراحت خود درست كرده است مي نشينيم وازكار او مي پرسيم.
    او اين طور شروع مي كند: وقتي به اين قلم ستان كه قرار است به نهال ستان وبعد هم درخت هاي پر ثمر تبدل شوند فكر مي كنم ، هر روز انگيزه بيشتري براي كارپيدا مي كنم . وقتي صف به صف هر روز صبح آب زلال و پاك را به روي آنها باز مي كنم، احساس خوبي را دارم .من از خداوند بزرگ تشكر مي كنم كه شغل انبياء را ارزاني ام كرد .
    خدايا چقدر مربي گري وپروش گلهاي با ارزش قشنگ است ! بعضي موقع ها ازخوشحالي در پوست خود نمي گنجم وبه خود
    مي بالم وبه موسسين اين باغ يعني شهيدان رجايي وباهنر آفرين
    مي گويم كه در روز هشتم اسفند اين سرزمين حاصل خيز را آماده كردند. و او در ادامه چند پيشنهاد وراه حل براي سرسبزي هرچه بيشتر اين باغ ارائه مي كند:
    
    
    
    1-تاسيس پايگاه اينتر نتي مخصوص ايده ها و انديشه ها
    اي كاش مي شد زمينه ا ي فراهم مي شد تا با فرا خوان ايده ها وطرح ها آنها را كار بردي كرده وسپس به مركز تصميم سازي فرستاد.
    بعدمي توان از حاصل آنها روي تعدادي سرمايه گذاري كرده ودر جهت برنامه هاي تربيتي استفاده نمود .
    مگر همين جوانان ونخبگان اين مرز وبوم نبودند كه توانستند كشور را در انرژي هسته اي و علوم ليزري شكوفا كنند ؟ در عرصه امور تربيتي هم اگر كار به صورت جدي پيگيري شود اين جوانان تهديد ها را به فرصت تبديل خواهند كرد. اگر جرقه ها زده شود موتور امور تربيتي روشن شده و توليد انرژي خواهد كرد.
    
    
    2- تاسيس بانك اطلاعاتي از تجربيات مربيان
    اي كاش مي شد مربيان تربيتي كه يك عمر را در كنار بچه ها با برنامه هاي پرورشي سپري كرده اند در مكاني آنها را جمع مي كردند و كتابچه كوچكي را طراحي مي نمودند و از آنها مي خواستند كه حد اقل در سه بخش چكيده فعاليت خود را مرقوم نمايد ودر اين بخش ها موضوعاتي مانند خاطرات تربيتي و تجربيات ارزنده ولو يك تجربه وطرح هارا ثبت مي كردند.
    همچنين از مربيان باز نشسته وشاغل خواسته مي شد گروهي بنشينند و از بين آنها بهترين ها را انتخاب نموده در اختيار معاونت پرورشي قرار دهند.
    بالاخره جوينده يابنده است . مانشان داده ايم اگر بخواهيم مي توانيم ولي معمولاما راه هاي آسان را انتخاب مي كنيم .
    
    
    
    3- سرمايه گذاري روي فكر وانديشه ها
    آيا نمي شود بابت ايده ها و فكر ها بها پرداخت نمود؟ اگر طرح ها و ايده هاي اجرايي در جايي خريداري شود ما رشد خواهيم كرد متاسفانه چيزي كه در بحث تربيتي به آن بها داده نمي شود فكر است . مابايد ياد بگيريم به فكر وايده هاي خوب بها بپردازيم . اگر غربيها معنويت كشور ما را ندارد ولي در علوم پيشرفت دارند شايد يكي از دلايلش پرداخت بهاي خوب به فكر باشد . ما كه جواناني به مراتب بهتر از آنها داريم چرا اين كار را نكنيم ؟ شايد در هر گوشه از كشور ما انديشه اي جوانه زده شود ولي به علت كم توجهي و قرار نگرفتن در مسيرخود بعد از چند وقت اين جوانه پژمرده شده ويا بي حاصل مي گردد وبه نظر مي رسد همان بچه هايي كه توانستند پل خيبر را بزنند همان ها مي توانند كاري كنند كارستان آن وقت خواهيد ديد چقدر شكوفه بر سر شاخه ها ريخته خواهد شد ، وبعد هم ميوه اي آن را با سوار كردن بر بال امواج از طريق سايت ويا از طريق نشريات ويا هفته نامه ها به دست مربيان برساند.
    
    
    
    4- استفاده از رسانه ها در برنامه هاي پرورشي
    چطور است كه براي پيش پا افتاده ترين مسائل زندگي ازمدرنترين رسانه ها استفاده مي كنيم ولي براي بحث تربيت كه دغدغه همه ي خانواده هاست كاري نمي كنيم ؟ آيا نمي شودشبكه هاي تلويزيوني جايگاهي را براي مربي تربيتي تعريف نمايند و برنامه نويس آن مربي تربيتي باشد ويك ابزار براي سهولت كاري مربي باشدتا گامي باشد در جهت خارج كردن آن از ركود وايجاد جاذبه بيشتربراي اهداف امور تربيتي . بنده به عنوان يك مربي يقين دارم اين ابزار بسياركار ساز وسرعت بخش است .
    شما نگاه كنيد زماني براي انجام كارهايي كه با دست انجام مي شد ، چقدر وقت وهزينه صرف مي شد ولي اكنون تكنولوژي همان كار را شايد با كيفيت دقيق تر وخيلي ارزان تر در زماني كوتاه تر انجام مي دهد. مثل يك كار بسيار ساده پارچه نويسي كه چاپ بنربا كيفيتي عالي جايگزين آن شده است .
    شبكه هاي تلويزيوني بيگانه مدام در جهت تخريب معنويت كار مي كنند ولي دست ما مربيان خالي است.ونكته ديگر در خصوص رسانه ها اين است كه اگر تدابيري انديشيده شود كه از طريق تلفن همراه كه يك تهديد براي ما محسوب مي شود آن را تبديل به فرصت مي كرديم و طوري برنامه سازي و برنامه نويسي مي كرديم كه با روش هاي جديدكارهاي تربيتي را انجام دهيم .
    شهيد باهنر مي فرمايند: تربيت را ازجايي شروع كنيد كه بچه ها مي خواهند وبه جايي خاتمه دهيد كه شما مي خواهيد.
    نكته آخر اينكه ما در مطبوعات سرانه دانش آموزي داشته باشيم وموظف باشيم لااقل يك صفحه براي مربي تربيتي داشته باشيم ودر آن جا براي مربيان خوراك فكري وارائه راه كار و انعكاس فعاليت هاي خوب كه نتجه آن تشويق وترغيب مربيان و هم الگو دهي مناسبي براي مدارس ما مي باشد.
    
    
    5 - تاسيس شهرك پرورشي
    ما مي توانيم با تعامل با مراكز اثر گذار فرهنگي مثل وزارت ارشاد، سازمان تبليغات ، دانشگاه ، حوزه ، سپاه ،شهرداري ،و... شهركي رابا ويژگي هاي زير ايجاد كنيم . شايد بگوييد اي آقا مگر مي شود اين همه نهاد را با هم هماهنگ كرد شما كجاي كار قرار داريد ؟ ولي به قول مقام معظم رهبري عبرت ها بسيار مهم است ما قبل از انقلاب چيزي نمي توانستيم بسازيم ولي ديديد كه شد وما الان مي توانيم موشك به فضا پرتاب كنيم . اينكه ما راه هاي آسان را انتخاب كنيم وبه دنبال راه هاي مورد نياز امروزي نباشم پيشرفتي در كار نخواهد بودو اگرجسارت نداشته باشيم بايد منتظر بمانيم روزي تمام جوانان ما را از ما بگيرند واز آنها براي اهداف شوم خود استفاده نمايند.و اما برگرديم به ويژگي هاي شهرك پرورشي :
    -اين شهرك مكاني است كه تمام نياز هاي سخت افزاري مربي را دارد و در آن براي مايحتاج خود (انواع سرود ها ، متن نمايش نامه ها ، وسايل نماز خانه ، وسايل تزئيناتي و...) بايد به اين شهرك مراجعه نمايد.
    - در اين شهرك مكاني وجود دارد كه در آن اموري مانند طراحي ، چاپ نشريات ، ساخت آهنگ وموسيقي سرود ها و... انجام
    مي پذيرد . الان مربيان تربيتي مخصوصا خواهران نمي دانند براي مايحتاج اوليه كار هاي تربيتي بايد به كجاي اين شهر بزرگ مراجعه كنندو در شهر هاي كوچك هم مشكلات ديگري گريبان گير آنها مي باشد.
    -تهيه ملزومات دكور مراسم ها ونمايشگاه دائمي ازتازه هاي تربيتي كه بسياري از ما شايد از آن اطلاع نداريم .
    - تيم هاي راهنماي مربي نيز مي تواند در اين شهرك مستقر باشد
    - ودر پايان بازي ها كه بسياري از ما از آن غافل هستيم و چقدر مي تواند در كار پرورشي مفيد باشد و در اين شهرك جايي وجود دارد كه مربي به همراه دانش آموز ويا خود به تنهايي با مراجعه به آن الگو برداري كرده واز آن استفاده كند .
    - تشكيل قطب هاي پرورشي در استان ها ومناطق و استفاده از برآيند فكري آنها كه اين خود بحث بزرگي را
    مي طلبد كه جاي آن در فرصت ديگري مي باشد .

منبع:روزنامه كيهان > شماره 19592 8/12/88 > صفحه 9 (مدرسه) > متن


برچسب‌ها: مناسبت ها
[ چهارشنبه بیست و هفتم بهمن 1389 ] [ 22:19 ] [ هاشمی ]
درباره وبلاگ

حدود22سال در مقاطع مختلف فعالیت می کنم و براین اساس تجربیات خودم را تقدیم می کنم انشاالله که بتوانم قدمی در پیشبرد اطلاعات شما عزیزان داشته باشم.
امکانات وب